Bij het uitzoeken van de kleuren voor een website heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeuren, maar er zijn nog veel meer aspecten waar je rekening mee moet houden bij het maken van een website. Kleuren hebben een krachtige werking op onze emoties. De kleurkeuze bepaalt in belangrijke mate of een website bezoeker verder kijkt op je website of op zoek gaat naar een ander!
De juiste kleuren zijn dus van grote invloed op de uitstraling en sfeer van een website. En een kleur kiezen en de juiste kleuren combineren, is zo makkelijk nog niet. Daarom een paar tips en advies.
Betekenis kleuren
Voorop staat dat je je prettig voelt bij je website. Kleuren roepen bij iedereen een ander gevoel op. Dit heeft ook te maken met je eigen ervaringen. Is de buurvrouw helemaal gek van de kleur rood en associeert zij deze kleur met warmte en liefde? Het kan best dat jij er juist de kriebels van krijgt en rood in verband brengt met gevaar, omdat je huis ooit in brand heeft gestaan. Kleur is heel persoonlijk. Toch zijn er een aantal algemene kenmerken.
Onderstaand beschrijven wij van een aantal kleuren de kenmerken en het gebruik op websites.

Blauw
Blauw is een rustige kleur en staat voor betrouwbaarheid, stabiliteit en zakelijkheid. Politici dragen vaak een blauwe stropdas als zij betrouwbaar over willen komen: ‘Vertrouw mij op mijn blauwe ogen/das!’ Blauw is de meest populaire kleur voor professionele websites. Voor horeca websites is blauw niet aan te raden. Blauw onderdrukt namelijk hongergevoelens. Ook kan een blauwe kleur wat klinisch overkomen.

Rood
Rood is een opvallende kleur en staat voor passie, energie en vastberadenheid. Vermijd deze kleur bij gevoelige zaken. Rood is na blauw de meest populaire kleur voor websites onder bedrijven. Rode knoppen op websites worden ook vaak gebruikt om die extra te laten opvallen.

Paars
Paars staat voor creativiteit, luxe, elegantie en kennis. Paars is een combinatie van rood en blauw en straalt stabiliteit uit gecombineerd met passie. De tint paars is heel belangrijk. Licht paars heeft een vrouwelijke uitstraling. Paars heeft dus afhankelijk van de gekozen tint vele toepassingen. Voor consultants is een paarse website een goede alternatief voor een blauwe website. Het straalt net iets meer betrokkenheid en creativiteit uit. Kinderen zijn dol op (lichte) paarse kleuren. Dus een website gericht op kinderen heeft veel baat bij het gebruik van paars.

Groen
Groen staat voor natuur, harmonie en hoop. Websites over natuur, milieu en wellness gebruiken vaak de kleur groen. Ook ideaal voor het aanprijzen van natuur- en medische producten.

Geel
Geel is de zomerkleur. Het staat voor energie, optimisme en vrolijkheid. Op websites kan geel als hoofdkleur al snel te veel worden. Het is wel erg geschikt om ergens de nadruk op te leggen. Ideaal voor knoppen en buttons. Ook een goede kleur om te gebruiken bij websites gericht op kinderen.

Roze
Roze is een romantische en vrolijke kleur. Het lijkt in eerste instantie vooral geschikt voor websites gericht op meisjes. Maar donkere tinten van roze zijn heel bruikbaar op professionele websites. En roze kan ook subtiel ingezet worden bij bijvoorbeeld links en titels.

Oranje
De Nederlandse kleur. Oranje staat voor enthousiasme, energie, vriendelijkheid en voor goedkoop. Zo gebruikt een populaire Nederlandse bank en een bekende goedkope supermarkt oranje om hun goede prijs/kwaliteitsverhouding te benadrukken. Oranje is een goede kleur om te gebruiken bij aanbiedingen en akties. Oranje wordt vaak gecombineerd met zwart & wit.

Zwart/wit
Zwart staat voor stijlvol, mysterieus en kracht. Maar in bepaalde kleurcombinaties drukt het ook rebelsheid uit. Wit staat voor onafhankelijkheid, eenvoud, inspiratie en benaderbaarheid. De combinatie wit en blauw wordt vaak gebruikt op professionele websites.
Ook websites met een zwarte achtergrond zijn populair. Let wel goed op de leesbaarheid. Vergroot de witruimtes, lettertypes en pas op voor bepaalde kleurcombinaties.
Inspiratie opdoen
Bij het kiezen van een kleur voor de website is het altijd fijn om eerst inspiratie op te doen. Welke kleuren gebruiken andere mensen op hun websites. Ook woontijdschriften zijn een bron van inspiratie. Kijk bijvoorbeeld eens op VTwonen.
Heb je een foto met mooie kleuren en wil je weten welke kleuren dat exact zijn? Upload de foto op de website Imagecolorpicker.com en krijg een kleurenschema gepresenteerd.
Kleurenleer
Naast kleuren kiezen op gevoel kun je bij de keuze ook uitgaan van een aantal basisregels qua werking van kleur. Ten eerste is de betekenis van kleuren ook cultureel bepaald. Zo moet je een Chinees nooit witte bloemen geven. Wit is namelijk de kleur bij begrafenissen! Kijk hier eens voor de betekenis van kleuren in andere culturen en landen.
Toch kunnen we aan de hand van diverse onderzoeken en studies naar kleur een aantal zaken vaststellen. Zo hebben kleuren bepaalde specifieke eigenschappen en gaan kleuren die naast elkaar worden gebruikt een interactie met elkaar aan. Zo helpen het principe van complementaire kleuren en kleurenharmonie zeker bij het bepalen van een mooie kleurcombinatie. Daarnaast is het zo dat warme of donkere kleuren naar voren komen en de website kleiner doen lijken. Met koele en lichte kleuren kun je juist een ruimtelijk gevoel creëren.
Maar kleur laat zich niet kaderen, er is heel veel mogelijk. Iedere kleur heeft verschillende nuances en bovendien is de intensiteit van de kleur van invloed. Hoe intenser, hoe sterker de kleur de stemming beïnvloedt. Het is dus zaak om een goede balans te creëren.
Vuistregels kleur
Ben je in de war door de hoeveelheid informatie? Dat geeft niet. Onthoud de volgende vuistregels:
- Zwarte tekst op een witte achtergrond is zeer goed leesbaar (veel contrast)
- Minder is beter. Te veel kleuren op een website leiden af en geven de website een onprofessionele uitstraling.
- Kies bij twijfel voor blauw als hoofdkleur. Het is de meest gebruikte kleur op websites en combineert ook goed met andere kleuren.
- Gebruik oranje om aandacht te trekken
Kleuradvies website?
Wanneer je de kleuren gaat kiezen voor je site bedenk dan eerst wat je doelgroep is en welke boodschap je wilt overdragen en welke stemming je wilt oproepen. Kies aan de hand daarvan de kleuren uit. Kijk uit voor het gebruik van te veel kleuren en let op de harmonie tussen de kleuren. Sommige kleuren passen niet zo goed bij elkaar. Andere kleuren complementeren elkaar weer heel mooi.