Is de Speedcomfort handig en kun je het gemakkelijk monteren? Een test van deze radiatorverbeteraar.
Speedcomfort
De Speedcomfort is een radiatorverbeteraar. Een Speedcomfort verbetert namelijk de verdeling van warmte, waardoor je cv zuiniger ingesteld kan worden. Het concept is eigenlijk heel simpel. De Speedcomfort is namelijk een slimme ventilator welke je onder je radiator klikt. Als de radiator opwarmt, dan gaan de ventilatoren draaien zodat de warmte sneller en beter in de ruimte verdeeld wordt. Daardoor kun je de temperatuur van je CV installatie lager instellen en daarmee bespaar je op het gasverbruik.
Speedcomfort claimt dat je hiermee tot 30% op je gasrekening kan besparen. Uitgaande van een gemiddeld gasverbruik per huishouden van 1.500m3, bespaar je dan 450m3 aan gas. Dat is toch wel een paar honderd euro per jaar! Maar werkt het inderdaad allemaal zo eenvoudig? Tijd voor een test.
Speedcomfort monteren
De meeste huizen hebben plaatradiatoren. De Speedcomfort is speciaal voor deze (oude) radiatoren gemaakt. Je moet ze wel even opmeten. Er zijn namelijk twee varianten van de Speedcomfort. Een gewone (basic) en een smalle variant (narrow). Ok, er is nog een derde variant maar deze is voor convectoren. Als je radiator minimaal 70 mm ruimte heeft tussen de platen dan moet je de Basic versie hebben. Is het minder dan 70 mm, dan moet je de Narrow versie hebben. Wel even alle radiatoren opmeten, want je kan er niet vanuit gaan dat elke radiator in huis net zo diep is.
Verder kun je voor een mono, duo of trio set kiezen. Dus als je radiator heel breed is, kies je voor trio of duo en voor smalle radiatoren kies je voor een mono Speedcomfort.
Montage is heel simpel. Je klikt de Speedcomfort onder je radiator. Als je te weinig ruimte onder je radiator hebt, kun je het ook er bovenop leggen. Zorg er wel voor dat je de goede kant naar boven hebt zodat de lucht omhoog wordt geblazen. En vervolgens steek je de stekker in de stopcontact. Stroomverbruik is verwaarloosbaar en er zit bovendien een sensor is. De SpeedComfort gaat pas werken als de radiator 33 graden of warmer wordt en stopt ook weer automatisch. In mijn geval bleek een sensor van de Speedcomfort defect te zijn. Ook onder de 33 graden gingen de ventilatoren al draaien. Maar omruilen was verder geen punt. Toch ben je er dan niet. Je moet namelijk vervolgens de CV ketel instellen.
CV ketel instellen
Op zich werkt de Speedcomfort zo ook al. De warmte bleef namelijk voorheen vaak rond de radiator hangen. Daardoor voelt het verderop niet warm genoeg. Omdat de Speedcomfort aan staat, wordt de warmte beter en sneller verdeelt waardoor de thermostaat niet (zo vaak) omhoog gezet hoeft te worden. ’s ochtends vroeg is de kamer ook sneller op temperatuur.
Maar als je je gasrekening echt wilt verlagen, moet je je CV ketel ook instellen. In de Speedcomfort handleiding wordt aangegeven dat je de watertemperatuur van je CV ketel moet controleren en zonnodig kan aanpassen. Vaak staat het nog op de fabrieksinstelling van 75 tot 90 graden. Als je de aanvoertemperatuur verlaagt tot 60 graden zal de ketel echt hoger rendement leveren. Het was even zoeken in de handleiding van mijn Intergas CV ketel. Het is duidelijk dat de handleiding niet echt voor consumenten geschreven is. Uiteindelijk kon ik de maximum CV aanvoertemperatuur instellen. De fabrieksinstelling was 80 graden en ik heb dat verlaagd naar 60 graden. Ondanks deze lagere temperatuur is het in huis toch behagelijk warm. Eigenlijk is het nog iets comfortabeler omdat de warmte beter ven geleidelijker verspreid wordt. Misschien is het inbeelding maar het lijkt ook ‘frisser’ te ruiken.
Het was wel even wennen aan het geluid van de ventilatoren. Niet dat het erg veel herrie maakt, maar het zoemt wel zacht. Niet hoorbaar hoor, als je bijvoorbeeld aan het praten bent of er is wat geluid in de keuken of van de tv. Maar als je alleen in je kamer zit, dan valt het de eerste tijd in ieder geval wel op. Na verloop van tijd wen je er wel aan. Eigenlijk niet echt storend.
Wat je wel merkt is dat ’s ochtends de gewenste temperatuur iets later bereikt wordt. Volgens de Speedcomfort handleiding kun je dan er voor kiezen om de aanvoertemperatuur in stappen te verhogen. Dat kan uiteraard, maar dat betekent wel dat je minder gas bespaart. Als de rest van de dag de ingestelde temperatuur wel snel genoeg gehaald wordt, kun je er ook voor kiezen om de thermostaat ’s ochtends iets eerder op een hogere temperatuur in te stellen. Daardoor krijgt je verwarming meer tijd om de gewenste temperatuur te bereiken. Voordeel is dat je dan de aanvoertemperatuur lager kan houden. Een nadeel is dat je verwarming geluiden maakt als het aangaat. Als je gevoelig bent voor deze geluiden, kun je dit beter niet doen.
Ik heb tevens het maximale CV-vermogen ook wat verlaagd. Het stond bij mij op 70% (de fabriekinstelling). Vanuit gaande dat een CV efficiënter is als geleidelijk draait (in plaats van omhoog schieten en weer terug) zou dat dus zuiniger moeten zijn. In eerste instantie heb ik dat verlaagd naar 60, maar omdat het huis toen niet meer snel genoeg warm werd, heb ik dat ingesteld op 65.
Speedcomfort ervaringen
In eerste instantie keek ik voor een besparing op het gasverbruik naar vervanging van mijn plaatradiatoren door Jaga radiatoren. Maar als er geen schade is, is dat eigenlijk wel zonde om je radiatoren te vervangen. Met Speedcomfort verbeter je je bestaande radiatoren waardoor je bespaart op je gasverbruik terwijl het comfort zelf iets hoger is. Het is nu nog iets te vroeg om iets te roepen over de besparingen. Theoretisch zou het gasverbruik omlaag moeten gaan, maar daar kun je met een paar weken verbruik niet veel over zeggen.
Je merkt wel dat het comfort zeker niet minder geworden is ondanks de ‘zuinigere’ CV-ketel instellingen. Sterker nog de binnenatmosfeer voelt een stuk aangenamer. En eigenlijk is het lichte gezoem wel handig, want daardoor weet je dat de Speedcomfort aan staat.
De Speedcomfort is er al vanaf 60 euro en kun je gemakkelijk en snel in huis halen: Speedcomfort via Bol.com (affiliate link). Meet even op hoe breed je radiatoren zijn en hoe smal. In de testsituatie betrof het een huiskamer van 28 m2 met twee radiatoren en werd hiervoor een trio en een duo set ingezet. Ook een paar extra Speedcomforts in andere kamers, maar je hoeft niet voor alle radiatoren een Speedcomfort aan te schaffen. Kijk even in welke ruimte de radiatoren het vaakst aanstaan (meestal de huiskamer en studeerkamer) en schaf daar een Speedcomfort voor aan. Daarmee realiseer je de grootste besparingen. In andere kamers is een Speedcomfort eigenlijk niet nodig. Een voordeel is wel dat met een Speedcomfort een kamer eerder op de gewenste temperatuur is. Dus dan kies je voor meer comfort.
Als de Speedcomfort alleen in de huiskamer ingezet was, waren de kosten zo’n 250 euro. De verwachte besparing is jaarlijks zo’n 200 euro. Hiermee zou de Speedcomfort binnen 15 maanden zichzelf terugverdienen. Lijkt hiermee erg handig te zijn.