Oplossing is vaak heel eenvoudig.
Automatisch
Soms is een extra telefoonnnummer best handig. Bijvoorbeeld om te gebruiken voor je Marktplaatsadvertenties. Iedereen heeft wel een oud mobieltje liggen. Bellen en ontvangen van SMS berichten gaat bijna altijd goed. Maar soms werkt het versturen van SMS berichten niet. De oorzaak (en oplossing) is heel simpel.
SMS Instellingen
Op de handige website GSMhelpdesk.nl sms heb ik de mogelijke oorzaken gevonden.
Oorzaken bij problemen met versturen SMS:
- Beltegoed is te laag: check je saldo.
- U bevindt zich in het buitenland en het netwerk waarvan u gebruikmaakt ondersteunt geen SMS
- U bevindt zich in het buitenland en uw eigen provider ondersteunt geen SMS vanuit het buitenland
- Het ingeprogrammeerde SMS centrale nummer is niet voorzien van het internationale kengetal (+31) – U heeft niet het juiste SMS centrale nummer.
Een andere oorzaak kan zijn dat het nummer van de SMS centrale niet (goed) is ingegeven. Elk telefoonbedrijf heeft zijn eigen SMS berichten centrale. Als je een nieuw SIM kaartje in je telefoon stopt, wordt als het goed is automatisch de juiste gegevens uitgelezen. Maar soms gaat dat niet goed. De oplossing is heel simpel. Voer handmatig even het ’telefoonnummer’ van de berichtencentrale in.
Hieronder een overzicht van de SMS centrale nummers van alle Nederlandse providers:
- Lebara +31653131313
- KPN +31653131313
- Vodafone +316540881000
- T-Mobile +31624000000
- Orange +31628500561
- Telfort +31626000230
Bij oude mobieltjes kun je dit nummer aanpassen in het menu. Zoiets als Berichten > Opties / Instellingen > SMS > Berichtencentrale. Als het goed is, kun je nu wel gewoon SMS berichten versturen.