Is jouw harde schijf een rommeltje? Tijd om het handiger aan te pakken.
Rommelige harde schijf
Beter rommel op je bureau dan rommel in je hoofd. OK, maar hoe zit het met rommel op je harde schijf? Is het echt handig als je uren moet zoeken voordat je een bestand gevonden hebt? Je kunt jezelf natuurlijk aanleren om bepaalde typen bestanden in een eigen folder op te slaan. Dus alle rekeningen in een rekeningen mapje. Alle loonstroken in een loonstrookje mapje etc. Maar voor de meeste mensen is deze discipline een stap te ver. Gelukkig zijn er ook handige programma’s om bestanden automatisch te organiseren.
Bestanden automatisch organiseren
Met zo’n programma stop je alles gewoon in een folder. Het programma bekijkt het bestand en stopt het dan in een bepaalde folder aan de hand van een aantal kenmerken/regels. Deze regels moet je natuurlijk wel van te voren een keer instellen, maar vanaf dat moment gaat het helemaal automatisch.
Voor de MacBook is er het programma Hazel van Noodlesoft.
Voor Windows computers is er het programma File Juggler en DropIt.
File Juggler can check the contents of text files, word documents and pdf files, and take action if a file contains a word or a phrase.
Bestanden automatisch organiseren programma’s review
Voor de MacBook is er eigenlijk maar één keuze: Hazel.
Op Windows computers zijn de twee handigste programma’s DropIt en File Juggler. DropIt is open source. File Juggler kost een paar tientje, maar heeft wel een functie waarmee je PDF documenten kan analyseren op termen als ‘faktuur’ of ‘rekening’. Op basis van deze termen kan je dan de afhandeling van het document regelen. Best handig als je dat nodig hebt. DropIt is echter geheel gratis, dus als je deze functionaliteit niet nodig hebt, is dat je eerste keuze.
Geef een reactie